© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

27-6-2015 (ingezonden tip)
Rover 75 Tourer. Breken achterste schroefveer.

23-6-2013
Rover 75 TD. Scheuren achterste rubbers van voorste draagarmen.

23-6-2013 (Ingezonden tip en foto's)
MG F. Doorroesten onderste draagarm. en chassisbalk

Let op: Roestschade aan draagarmen (wielgeleidingselementen) mag niet gerepareerd worden. Draagarm moet compleet vervangen worden.

11-11-2012
Land Rover Freelander 2002. Breken buitenkabel van handremkabel.

Let vooral op de aansluiting waar de handremkabel de trommel in gaat.


9-5-2010
Discovery 3 en Range Rover Sport. Onderste fuseekogels. (ingezonden tip)

Meestal vertonen de onderste fuseekogels (LV en RV) bij een kiometerstand tussen de 80.000 en 120.000 km al erg veel speling. De speling is niet zomaar te beoordelen met een klein bandijzertje.

Krik de auto voorzichtig op onder de draagarmen, zo ver mogelijk naar buiten, richting de kogels. Let vooral op bij auto's met luchtvering, het voertuig kan tijdens het opkrikken vreemde bewegingen maken. Als de wielen vrij hangen kan je het beste met een flinke pijp/buis van minimaal 1 meter, het wiel met korte rukjes omhoog bewegen. Een bandijzer is hiervoor te licht en buigt te veel door. Nu is de fuseekogelspeling goed te beoordelen.
Let op als u eventueel de draagarm moet de- en monteren om de kogels te vervangen. De bouten en plaatjes waar de draagarm mee vast zitten zijn excentrisch, dus goed merken.

Ter informatie:
Een complete draagarm vervangen blijkt vaak sneller/goedkoper te zijn dan een losse kogel te vervangen.

 

6-4-2010 Update met foto's klik hier
Rover 75. Breken achterste schroefveer. zie ook verentabel

 

16-1-2010 (ingezonden tip/foto's)
Rover 200 1999. Roestschade aan voorste dwarsbalk tpv reactiestang bevestiging. zie foto's

Zoals op de foto's te zien is gaat het vooral om de plaats waar de reactiestang van de voorwielophanging aan de voorste dwarsbalk bevestigd is. Door de onderbeplating is deze plaats van de balk moeilijk zichtbaar.

 

1-12-2008
Land Rover Discovery. roestschade aan de remleiding naar de achteras. (ingezonden tip)

De remleiding loopt langs het chassis of de dorpel, het komt veel voor dat deze ernstig is aangetast door corrosie net onder het schutbord. Het is meestal moeilijk te zien omdat er achter het voorwiel vaak veel zand zit en je de leiding niet ziet zitten. Volg de leiding goed vanaf de pomp naar beneden!!!!

 

Land Rover Discovery series 2 (1999 - 2004) met TD5 diesel motor. Breken voorveren.
(ingezonden tip) zie ook verentabel

Dit komt vooral voor bij types met bovenstaande motor.

 

Rover 75. Breken achterste schroefveer. (ingezonden tip) zie ook verentabel

Het gaat hierbij vooral om de onderste winding in de draagarm. Het is bijna niet te zien zonder de achterwielen te demonteren. Het is eventueel met de hand te voelen dat er een winding is afgebroken.
zie foto's

 

Rover 114 1990. Roestschade aan voorste draagarmen. (ingezonden tip) zie foto's

 

Rover 75. Fuseekogel speling. (ingezonden tip)

 

Rover 75. Remleidingen van voor naar achteren, corrosie. (ingezonden tip)

Let hierbij vooral op remleiding ter plaatse van de bevestigingsclips.

 

Rover 75. Defecte kentekenverlichting unit. (ingezonden tip)

 

Rover 75. Remslangen aan de voorzijde. (ingezonden tip)

 

Rover 45 en 400. Achterste draagarmrubbers los scheuren. (ingezonden tip)

 

MG F. Remleidingen van voor naar achteren, corrosie. (ingezonden tip)

 

MG F. Stuurkogel speling (ingezonden tip)

 

MG F. Roestschade aan draagarm aan de bovenzijde. (ingezonden tip)

 

MG F. Schokdemper bevestiging aan de onderzijde los. (ingezonden tip)

 

MG F. Slecht/wazig koplampbeeld. (ingezonden tip)

 

MG F. Speling op de achterwiellagers. (ingezonden tip)

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........