© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

Belangrijkste wijzigingen per 1 April 2012 .
(V -10)

 

Tab 0 Algemeen klik hier om onderstaande tekst te printen of te downloaden

Ondanks dat bovenstaande voertuigen geen keuringsplicht meer hebben, mogen ze nog wel gekeurd worden. In dat geval moet het kentekenbewijs nog steeds aanwezig zijn om voertuiggegevens te controleren. Wanneer afmelden niet mogelijk is moet er contact opgenomen worden met het RDW APK-Centrum Nederland.

Tab 2 Invulinstructie APK rapport

Tab 3

Artikel 5.*.1 lid 3 Overeenstemming van het voertuig met de voertuiggeg./identificatie

Artikel 5.*.11 lid 10 (Uitlezen EOBD codes) zie ook Tab 4 artikel 45a t/m 45d

Artikel 5.*12a (nieuw) Onderdelen elektrische aandrijflijn.

Nieuw artikel waarin de controlepunten van de elektrische aandrijflijn van elektrisch aangedreven of hybride elektrische voertuigen aan moeten voldoen.

Artikel 5.2.38 lid 1 (nieuw)

Artikel 5.3.38 lid 1 (nieuw)

Artikel 5.2.46 lid 1 (datum gewijzigd) Zitplaatsen

Artikel 5.3.46 lid 1 (datum gewijzigd) Zitplaatsen

Artikel 5.*.51 lid 1b Verplichte lichten en retroreflectoren

Artikel 5.3.57 lid 4 Toegestane lichten en retroreflectoren

Artikel 5.*62 Controlelampje lichten

Artikel 5.2.79 lid 2 Ligplaats

 

Voor we de wijzigingen achter Tab 4 behandelen willen we eerst een stukje uitleg geven over hybride voertuigen. Deze worden door RDW vanaf nu aangeduid als Hybride elektrisch .

Deze voertuigen zijn in 3 categorieën in te delen.

  1. Serie Hybride . Brandstofcode E .
    •  Brandstofmotor kan alleen stroom opwekken en kan de wielen dus niet aandrijven.
    •  Geen stationair CO meten.
    •  Geen 4-Gas meten of Roetmeten.
    •  EOBD test wanneer i.g.g. ná 31-12-2005.
    •  Voorbeeld voertuigen: Opel Ampera en Chevrolet Volt.
  2. Parallel Hybride . Brandstofcode E/B of E/D.
    •  Brandstofmotor kan zowel stroom opwekken als de wielen aandrijven.
    •  Geen stationair CO meten.
    •  Wel 4-Gas meten of Roetmeten.
    •  EOBD test (i.p.v. 4-gas of roetmeting) wanneer i.g.g. ná 31-12-2005.
    •  Voorbeeld voertuigen: Toyota Prius en Honda Civic.
  3. Serie/Parallel Hybride . brandstofcode E/B of E/D. Combinatie van bovenstaande twee technieken.
    •  Brandstofmotor kan zowel stroom opwekken als de wielen aandrijven.
    •  Geen stationair CO meten.
    •  Wel 4-Gas meten of Roetmeten.
    •  EOBD test (i.p.v. 4-gas of roetmeting) wanneer i.g.g. ná 31-12-2005.

Tab 4

Artikel 45a (eigen vertaling/uitleg van dit artikel)

Artikel 45b (eigen vertaling/uitleg van dit artikel)

Artikel 45c (eigen vertaling/uitleg van dit artikel)

 

Artikel 45d (eigen vertaling/uitleg van dit artikel)

Lijst met emissiegerelateerde foutcodes.

Benzine

 

Diesel

 

 

P01xx

 

P01xx

P02xx

 

P02xx

P03xx

 

P03xx

P04xx

 

P04xx

P0650

 

P06xx

P0Axx

 

P0Axx

xx = De ‘xx' in de code geven alfanumerieke variabelen weer. (op de plaats van ‘xx' kunnen verschillende cijfers en/of letters staan)

 

Zie ook stroomschema voor EOBD test.

Aan de hand van dit schema kunt u de EOBD test stap voor stap doornemen en zien hoe te handelen. Deze lijst was in de laatste APK-Keurmeester (nr. 55 december 2011) afgedrukt en ook los bijgesloten. Op onze website is deze ook te downloaden. Klik hiervoor op de knop Downloads .

 

 

Opmerking *1
Coderingslijst op Alfabetische volgorde

Op onze website hebben we op de Download pagina een aangepaste ingekorte versie van de Coderingslijst staan. Uit die lijst hebben we alle codes die niet van toepassing zijn voor APK2 (Personenauto's en lichte Bedrijfsauto's) verwijderd.
Wij denken dat met deze lijst de codes makkelijker op te zoeken zijn.

Let op:
De omschrijving in deze coderingslijst zijn alleen bedoeld om codes eenvoudig op te zoeken en wijken af van de omschrijving op het keuringsrapport en de originele lijst.

Waar moet het EOBD uitleesapparaat aan voldoen. Tab 5 Artikel 13 lid 8a t/m 8h

8. Een uitleesapparaat ten behoeve van het uitlezen van het emissiegerelateerd diagnostisch
boordsysteem moet:

a. over een ISO-15031-3 connector (16-polige stekker) beschikken;
b. kunnen communiceren met het in het voertuig aanwezige emissiegerelateerd diagnostisch
boordsysteem en minimaal de modus 03 ondersteunen;
c. de volgende protocollen ondersteunen:
- ISO 9141-2,
- ISO/DIS 11519-4 PWM dan wel SAE J1850 PWM,
- ISO/DIS 11519-4 VPW dan wel SAE J1850 VPW,
- ISO/DIS 14230-4, en
- ISO/DIS 15765-4;
d. de status van de in het voertuig aanwezige waarschuwingsinrichting (MIL) kunnen
weergeven;
e. de status van de readiness-test kunnen weergeven;
f. de aanwezige fouten in de in ISO 15031-6 vastgestelde codering kunnen weergeven;
g. voorzien zijn van CE-markering;
h. voorzien zijn van een handleiding in de Nederlandse taal waarin ook de ondersteunde
communicatieprotocollen zijn beschreven. Indien de communicatieprotocollen niet zijn
beschreven in de handleiding mogen deze zijn beschreven in een bij het uitleesapparaat behorende
fabrikantenverklaring.

Aan dit informatieblad kunnen geen rechten worden ontleend. © Auto Advies J.Speksnijder

 

Op onze website is onderstaande schema los te downloaden/printen op de Downloadpagina

 

 

klik hier om bovenstaande tekst te printen of te downloaden

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........